میلاد احمدی

سئو را به راحتی یاد بگیرید :)

موتورهای جستجو چطور کار می کنند و چرا این مسئله مهم است؟

عملکرد موتورهای جستجو

از دید یکی از کاربران موتورهای جستجو معجزه دوران مدرن هستند. شما در باکس جستجو عبارتی را تایپ می کنید، و در اکثر مواقع، و نتایج وب طی چند هزارم ثانیه ظاهر می شوند.

برخی موتورهای جستجوی محبوب و حرفه ای، مانند گوگل، حتی به طور مستقیم پاسخ عبارت تایپ شده را ارائه می دهند که این مسئله باعث صرفه جویی در وقت و تعداد کلیک ها می شود.

محسن یگانه

اما موتورهای جستجو چطور کار می کنند و چرا این مسئله مهم است؟ در ادامه به مهم ترین سوالات در این زمینه پاسخ داده می شود.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو شامل دو چیز مهم می شود: یک دیتابیس از اطلاعات و الگوریتم ها که نتایج مناسب برای عبارت سرچ شده را بررسی می کند.

در مورد موتور جستجویی مانند گوگل، دیتابیش شامل میلیون ها صفحه وب است و الگوریتم ها صدها فاکتور را برای ارائه مرتبط ترین نتایج بررسی می کنند.

موتورهای جستجو چطور کار می کنند؟

موتورهای جستجو با دریافت لیستی از صفحات شناخته شده کار می کنند که پس از آن وارد برنامه ریزی  می شوند. برنامه ریز (scheduler) تصمیم می گیرد که چه زمانی در یک صفحه کرال کند. سپس صفحات کرال شده وارد پارسر parser می شوند، جایی که اطلاعات مهم استخراج شده و ایندکس می شوند. لینک های تحلیل شده وارد برنامه ریز می شوند که کار اولویت بندی کرال شدن و کرال شدن مجدد آنها را انجام می دهد.

زمانی که عبارتی را جستجو می کنید، موتورهای جستجو صفحات مطابق را برگردانده و الگورتیم ها با توجه به ارتباط بین صفحات آنها را رتبه بندی می کنند.

در تصویر زیر نموداری را مشاهده می کنید که این فرایند را در گوگل نشان می دهد:

موتور جست و جوی گوگل

 

در ادامه  الگورتیم های رتبه بندی را به اختصار بررسی خواهیم کرد. ابتدا اجازه بدهید عمیق تر به مکانیزم مورد استفاده در ساخت و برقراری ایندکس صفحات وب نگاه کنیم تا نسبت به چگونگی عملکرد آنها اطمینان حاصل کنیم. این مکانیزم عبارت است از: برنامه ریزی، کرال کردن، تجزیه و تحلیل و ایندکس کردن.

برنامه ریزی

برنامه ریز اهمیت نسبی URL ها را ارزیابی می کند. سپس تصمیم می گیرد چه زمانی URL های جدید را کرال کرده و هر چند وقت یک بار کرال مجدد را روی آنها انجام دهد.

کرال کردن

کرالر یک برنامه کامپیوتری است که صفحات وب را دانلود می کند. موتورهای جستجو با کرال کردن منظم، محتوای جدید را کشف می کنند که این کار را در صفحاتی انجام می دهند که لینک های جدید به مرور زمان اضافه شده اند.

به عنوان مثال هر زمان که یک پست جدید منتشر می کنیم، در قسمت هدر صفحه اصلی قرار می گیرد، جایی که لینک ها قرار دارند.

زمانی که یک موتور جستجو مانند گوگل، آن صفحه را دوباره کرال می کند، محتوای صفحه را با لینک های اخیرا افزوده شده، دانلود می کند. سپس کرالر صفحات دانلود شده را به آنالیزور انتقال می دهد.

آنالیز Parsing

پارسر یا آنالیزور لینک ها را همراه با سایر اطلاعات کلیدی از صفحه استخراج می کند. سپس URL های استخراج شده را به scheduler ارسال می کند و داده ها را برای ایندکس کردن استخراج می کند.

ایندکس کردن

ایندکس کردن زمانیست که اطلاعات مربوط به صفحات کرال شده به دیتابیسی به نام فهرست جستجو اضافه می شود. این قسمت را یک کتابخانه اطلاعاتی دیجیتال از میلیون ها صفحه وب در نظر بگیرید.

الگوریتم موتور جستجو چیست؟

کشف و ایندکس کردن محتوا صرفا اولین بخش معماست. موتورهای جستجو به راهی برای رتبه بندی نتایج مشابه پس از سرچ شدن توسط کاربر نیاز دارند. این کار مسئولیت الگوریتم های موتورهای جستجوست.

هر موتور جستجو برای رتبه بندی صفحات الگوریتم خاصی دارد. اما از آنجایی که گوگل یکی از مهم ترین و اولین موتورهای جستجوی مورد استفاده است، بنابراین تمرکز ما برای بررسی الگوریتم ها روی موتور جستجوی گوگل خواهد بود.

گوگل چطور کار می کند؟

گوگل بسیار شبیه آنچه در بالا توضیح داده شد کار می کند. موتور جستجوی گوگل در صفحات وب می خزد و محتوای آنها را ایندکس می کند. سپس زمانی که چیزی از طرف کاربران جستجو می شود، نتایج مطابق را یافته و از متناسب با الگوریتم های خود آنها را برای کاربر رتبه بندی می کند.

نحوه ی کار کردن گوگل

گوگل به عنوان یک موتور جستجو به این ۳ دلیل کار خود را به خوبی انجام می دهد،

اول اینکه ربات های گوگل در تمام صفحات وب در مقیاس بزرگی کرال می کنند و این کار را تکرار می کنند. به همین دلیل بزرگترین و جدیدترین برنامه ایندکس مربوط به گوگل می باشد.

دوم اینکه گوگل بر روی مدل های زبانی سرمایه گذاری کرده که این امر به آن اجازه می دهد حتی معنای پشت داده های مبهم و نادرست را درک کند. به عنوان مثال اگر کلمه ای را در سرچ باکس اشتباه بنویسید، موتور جستجوی گوگل عبارت درست را تشخیص می دهد.

الگوریتم تشخیص کلمات گوگل

علاوه بر این ربات های جستجوگر گوگل مترادف ها را نیز تشخیص می دهند. به همین دلیل زمانی که عبارت پول در آوردن آنلاین را سرچ می کنید، در داده های نمایش داده شده مواردی مانند کسب درآمد آنلاین هم مشاهده می شود. سیستم تشخیص مترادف ها به قدری قدرتمند است که گاهی لازم نیست عبارت را کامل در سرچ باکس تایپ کنید.

تشخیص کلمات مترادف توسط گوگل

سومین ویژگی و مهم ترین آن این است که الگوریتم های گوگل به طور حتم مناسب ترین و مرتبط ترین نتایج را نمایش می دهند.

نمایش نتایج بهتر توسط گوگل

الگوریتم های سرچ گوگل چطور کار می کنند؟

گوگل برای یافتن و رتبه بندی محتوای مرتبط، صدها فاکتور را بررسی می کند. هیچکس نمی داند این فاکتورها چه هستند، اما فاکتورهای کلیدی و مهم را می دانیم. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

ارتباط موضوعی

گوگل اظهار می دارد زمانی که یک صفحه حاوی کلمات کلیدی مشابهی است که در عبارت جستجو شده توسط کاربر وجود دارد، به ویژه در بخش های برجسته ای مانند تیترهای داخلی، نشان دهنده ارتباط موضوعی است.

اما این نظریه بدون خطا نیست، به همین دلیل است که گوگل به دنبال لغات مرتبط دیگری در صفحه می گردد.

گوگل این واقعیت را به این شکل توضیح می دهد:

وقتی شما عبارتی مانند سگ را جستجو می کنید، احتمالا نمی خواهید صفحه ای را ببینید که در ان لغت سگ صدها بار تکرار شده است. بنابراین الگوریتم های گوگل موارد دیگری مرتبط با کلمه کلیدی را نیز ارزیابی می کنند، به عنوان مثال صفحاتی که شامل تصویر سگ است، یا ویدئوی سگ و یا لیستی از انواع نژاد سگ.

در یک مثال دیگر به این شکل توضیح می دهیم: تصور کنید شما مقاله ای در مورد چگونگی گرفتن گواهینامه رانندگی دارید. احتمالا این مقاله باید شامل قسمت های مختلف در مورد گواهینامه ماشین، موتور سیکلت و اتوبوس و همچنین عبارتهایی مانند جاده، رانندگی، گواهینامه، امتحان و امنیت باشد.

وجود عبارت ها و لغات مرتبط مانند موارد ذکر شده، کمک می کند اعتماد گوگل نسبت به صفحه در مورد مرتبط بودن موضوع بیشتر شود.

هدف جستجو

گوگل می داند که مردم با هدف خاصی جستجو می کنند و درک این هدف کمک می کند تا بهترین نتایج را به کاربر ارائه داده و رضایت کاربر را تامین می کند. به عبارت دیگر گوگل تلاش می کند محتوا را طوری رتبه بندی کند که کاربر انتظار دیدن آن را دارد.  به همین دلیل بهترین نتایج برای جستجوی عبارت iPhone X خارج از جعبه فیلم و ویدئو است،

عکس ایفون ایکس

در حالیکه نتایج مربوط به جستجوی عبارت جعبه iPhone X عکس می باشد.

انباکسین ایفون ایکس

گوگل درک می کند علیرغم استفاده از زبان مشابه، هدف از این دو نوع جستجو کاملا متفاوت است. تمام تلاش گوگل ارائه نتایجی متناسب با هدف کاربرو زاویه دید کاربر ارائه دهد.

استایل محتوا

نوع محتوا به سه نوع تقسیم می شود: ویدئو، تصویر و متن. برای بیشتر کووری ها نوع محتوای مورد نظر در نتایج کاملا مشخص است. برای برخی عبارت دیگر، مانند رز صورتی، گوگل متوجه می شود که هدف ممکن است چند نوع باشد و انواع مختلفی از محتوا را نشان می دهد.

عکس رز صورتی

نوع محتوا

نوع محتوا معمولا در چهار بخش قرار می گیرد: پست های وبلاگ (blog post)، محصولات(product)، دسته (category) و لندینگ پیج(landing page).

به عنوان مثال تمام نتایج مربوط به عبارت “نحوه شروع یک وبلاگ” از نوع پست های وبلاگ هستند.

انواع محتوا

فرمت محتوا

فرمت محتوا اغلب برای پست های وبلاگ، ویدئوها و لندینگ پیج استفاده می شود. برای پست های وبلاگ سبک های معمول عبارتند از: چگونه می توان، آموزش، نظرات و مقالات خبری. برای لندینگ پیج ها فرمت احتمالا یک ابزار ارتباطی است.

انواع فرمت های محتوا

زاویه دید محتوا

زاویه دید محتوا به نقطه مهم فروش در محتوا اشاره دارد. برای اکثر کووری ها، یک زاویه مهم در نتایج جستجو وجود دارد.

به عنوان مثال بیشتر نتایج برای عبارت “نکات مربوط به وبلاگ نویسی” برای مبتدیان متمرکز شده است.

انواع زاویه دید محتوا

گوگل لیست نکات پیشرفته را در این نتایج نشان نمی دهد، زیرا این موارد مورد نظر کاربر نیستند.

تازگی

گوگل می داند که تازگی نتایج برای برخی کاربران مهم تر از برخی دیگر است. به عنوان مثال عبارت ” آنچه در Netflix جدید است” نیاز به تازه ترین نتایج دارد، زیرا کاربر می خواهد فیلم ها و برنامه های تلویزیونی جدید را مشاهده کند. در نتیجه گوگل نتایجی را در اولویت قرار می دهد که اخیرا منتشر شده اند.

برای عبارت هایی مانند بهترین هدفون هم تازگی مهم است – اما نه آنقدر که برای مورد قبل بیان شد. به عبارت دیگر هدفون های مربوط به سال ۲۰۱۵ در نتایج جستجو ظاهر نمی شوند چرا که صنعت هدفون به سرعت در حال تغییر است. اما آنقدر هم سریع نیست که مطلب منتشر شده مربوط به یک ماه قبل را نادیده بگیرد.

گوگل این را می داند و نتایجی را نشان می دهد که در چند ماه اخیر آپدیت یا منتشر شده اند.

 

بهترین هدفون

 

به علاوه عبارتهایی وجود دارند که تازگی مطلب اهمیت چندانی ندارد، به عنوان مثال عبارت “چطور کروات خود را ببندیم؟”. هیچ چیز در مورد نحوه بستن کروات تغییر نکرده است، بنابراین تازه بودن مطلب یا قدیمی بودن آن تفاوت چندانی ندارد و گوگل نیز این مسئله را می داند.

 

چگونگی بستن کمربند

کیفیت محتوا

گوگل می خواهد که محتوای با کیفیت را قبل از محتوای بی کیفیت قرار دهد. مشکل این است که تشخیص کیفیت محتوا خیلی راحت نیست. بنابراین گوگل در این مسیر از روشی تحت عنوان E-A-T استفاده می کند.

E-A-T مخفف چیست؟

  • E برای لغت Expertise یعنی تخصص
  • A برای Authoritativeness و به معنای اعتبار
  • T برای Trust به معنای اعتماد

فرض کنیم شما عبارت “چطور متن آواز بنویسیم” را سرچ کرده اید. مطمئنا ترجیح می دهید متنی را بخوانید که توسط یک فرد شناخته شده نوشته شده است، چرا که می دانید این فرد تخصص و اعتبار نوشیتن چنین متنی را دارد و پیشنهادها و توصیه هایی که برای شما دارد قابل اعتماد است.

گرچه E-A-T برای کووری ها مهم است، اما در واقع برای آنچه گوگل YMYL می نامد، ضروریست. YMYL مخفف عبارت Your Money or Your Life  است و به معنای پول شما یا زندگی شما می باشد.

گوگل بیان می کند کووری های مربوط به YMYL مواردی هستند که به طور بالقوه می توانند بر روی آینده، سلامت، ثبات مالی یا امنیت فرد جستجو کننده تاثیر بگذارند.

به عنوان مثال عبارت ” میزان مناسب مصرف ایبوپروفن ” را جستجو کنید.

در این مورد نتایج نمایش داده شده ای که نمی توانند E-A-T را به درستی رعایت کنند، ممکن است دارای پیامدهای خطرناکی باشند. اگر صفحه ای در مورد این مطلب درست نباشد، بناید در نتایج جستجو ظاهر شود، حتی اگر ارتباط موضوعی آن با عبارت جستجو شده یکی باشد.

به همین دلیل گفته می شود که محتوا تنها چیزی نیست که بر روی E‑A-T تاثیر می گذارد، مواردی مانند بک لینک هایی که به صفحه اشاره دارند هم مهم هستند.

بک لینک ها را آرائی از وب سایت های دیگر در نظر بگیرید. وقتی فردی به یک صفحه لینک می دهد، در حقیقت آن صفحه را تایید کرده و به خوانندگان خود توصیه می کند.

احتمالا به همین دلیل است که بسیاری از مطالعات نوعی ارتباط واضح بین بک لینک ها و رتبه بندی نشان می دهند.

نمودار ارگانیک

البته لازم به ذکر است که همه بک لینک ها به طور برابر ایجاد نشده اند. ارتباط و قدرت صفحه و وب سایت لینک داده شده نیز مهم هستند.

به عنوان مثال فرض کنید مقاله ای در مورد شروع یک تجارت دارید. گوگل بک لینک مربوط به راهنمای اداره یک تجارت کوچک را معتبرتر از یادداشتت های دوست تان درمورد آخر هفته خود می داند.

قابلیت استفاده

گوگل صفحاتی را رتبه بندی می کند که برای کاربران فایده دارند و باعث خوشحالی کاربران می شوند و این فراتر از نمایش صفحات مرتبط ست. آنچه مهم است این است که محتوای نمایش داده شده هم باید در دسترس و قابل استفاده باشد.

دو عامل تایید شده برای رتبه بندی صفحه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

سرعت صفحه

هیچ کس دوست ندارد منتظر بارگذاری صفحه شود و گوگل این را می داند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۰ سرعت صفحه به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی صفحه در نظر گرفته شد و پس از آن در سال ۲۰۱۸ جستجوی موبایل فاکتور دیگر رتبه بندی قرار گرفت.

سازگاری با موبایل Mobile friendliness

۶۵ درصد جستجوهای گوگل در موبایل انجام می شود، به همین دلیل از سال ۲۰۱۵ ویژگی  Mobile friendliness  یکی از فاکتورهای رتبه بندی برای جستجوهای موبایل در نظر گرفته شد.

و از سال ۲۰۱۹، بعد از اینکه گوگل ایندکس شدن مطالب موبایل را در اولویت قرار داد، mobile friendliness فاکتوری برای رتبه بندی دسک تاپ نیز در نظر گرفته شد. این بدین معناست که گوگل در درجه اول از محتوا در ورژن موبایل برای ایندکس شدن استفاده می کند.

شخصی سازی

گوگل اظهار می دارد اطلاعاتی مانند موقعیت شما، سابقه جستجو و تنظیمات جستجو همه اطلاعاتی هستند که به ما کمک می کنند تا نتایج خود را متناسب با آنچه در لحظه برای شما مفید و مناسب است، تنظیم کنیم.

به عنوان مثال جستجوی عبارت بهترین رستوران مکزیکی از موقعیت شما استفاده می کند تا نتایج محلی را نمایش دهد، حتی اگر خارج از نقشه باشد.

بهترین رستوران مکزیک

علت این اتفاق این است که گوگل میداند کاربر برای خوردن نهار دور دنیا را نمی چرخد.

جستجوی عبارت خرید خانه نیز مثال دیگری است، پس از جستجوی این عبارت نتایج مطابق با کشور کاربر نمایش داده می شوند زیرا گوگل میداند کاربر به دنبال خانه ای در همان کشور است.

خرید خانه در مکزیک

زبان یک فاکتور مهم دیگر است، مطمئن باشید نتایج انگلیسی زبان برای یک کاربر اسپانیایی نمایش داده نخواهد شد.

چرا چگونگی عملکرد گوگل مهم است؟

دانستن اینکه گوگل چطور محتوا را پیدا کرده و آن را رتبه بندی می کند، توانایی شما برای ایجاد محتوایی که در صفحات اول گوگل نمایش داده شوند را بالا می برد. اگر نسبت به آنچه برای گوگل مهم است و یا نسبت به چگونگی پیدا شدن محتوا، اطلاعاتی نداشته باشید، شانس تان ر رتبه گرفتن کم خواهد شد.

تلاش برای به دست آوردن رتبه برتر در گوگل بهینه سازی موتورهای جستجو Search Engine Optimization یا به اختصار سئو SEO می نامند. سئو برای بسیاری از تجارت ها در اولویت است، زیرا:

  • به دست آوردن ترافیک از طریق سئو رایگان است.
  • ترافیک وارد شده به سایت تا مدت ها ثابت و مداوم خواهد بود (تا زمانی که رتبه خود را حفظ کنید)
  • سئو این امکان را فراهم می کند تا محتوای شما به دست افراد زیادی برسد.

 

کلام آخر

افراد بسیاری الگوریتم های موتورهای جستجو را به طور مداوم تتعقیب می کنند تا نقاط ضعف خود را پیدا کنند و بتوانند به راحتی رتبه بگیرند. گرچه این اقدام گاهی برای مدت کوتاهی موثر است، اما به ندرت در طولانی مدت نتایج خوب به دنبال خواهد داشت و حتی گاهی باعث پنالتی شدن در گوگل می شود.

مهم ترین اقدام برای رسیدن به رتبه برتر و حفظ طولانی مدت آن ارائه محتوایی است که بهترین اطلاعات را برای کلمه کلیدی هدف انتقال می دهد و بهترین تجربه را برای کاربر دربر دارد.

به عبارت دیگر محتوای تولید شده در درجه اول برای کاربر و بعد برای موتورهای جستجو باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *