میلاد احمدی

سئو را به راحتی یاد بگیرید :)

راهنما کامل Keyword research برای سئو

Keyword research

جستجوی کلمه کلیدی اولین گام در فرایند سئو و بخش مهمی از استراتژی سئو محسوب می شود. قبل از اینکه محتوای سایت خود را بنویسید، لازم است به این مسئله فکر کنید که تمایل دارید با کدام عبارتهای جسجو شده توسط کاربران می خواهید که در گوگل دیده شوید. پس از مشخص کردن این عبارتها باید آنها را به طور دقیق در محتوای خود استفاده کنید تا بتوانید آنها را رتبه بندی کنید. در این راهنما شما میتوانید به صورت کامل جستجو کلمه کلیدی رو انجام دهید.

جستجو کلمه کلیدی keyword research چیست؟

پیش از توضیح عبارت keyword research، اجازه بدهید به مهم ترین مفاهیم پشت آن نگاهی بندازیم. جستجوی کلمه کلیدی عبارت است از کاری که شما انجام می دهید تا با لیستی از لغات کلیدی در جستجوهای گوگل ظاهر شده و رتبه بگیرید. Keyword strategy تصمیماتی است که برمبنای keyword research می گیرید.

عبارات کلیدی Keyphrases همان کلمات کلیدی هستند که شامل چند لغت می شوند. به جای این مورد همیشه کلمه کلیدی استفاده می شود، اما لزوما منظورمان تنها یک لغت نیست. کلمه های کلیدی معمولا شامل چند لغت هستند. بنابراین در این مقاله زمانی که می گوییم کلمه کلیدی Keyword منظورمان یک عبارت چند کلمه ای است.

کلمات کلیدی طولانی Long tail keywords واضح تر و کم کاربردتر هستند، زیرا بر روی موضوع مورد نظر به طور دقیق تری تمرکز می کنند. هر چه عبارت مورد جستجو طولانی تر باشد، رتبه گرفتن در آن ساده تر خواهد بود. کلمات کلیدی که مشخص تر (و اغلب بلندتر ) هستند، معمولا Long tail keywords نامیده می شوند.

کلمه کلیدی کانونی Focus keyphrase لغت یا عبارتی است که تلاش می کنید صفحه شما با آن کلمه یافت شود.

هدف جستجو Search intent عبارت است از کشف آنچه کاربر به دنبال آن است. این هدف تنها به کلمه کلیدی خلاصه نمی شود، بلکه به آنچه کاربر می خواهد بداند نیز مربوط می شود.

چرا جستجو کلمه کلیدی مهم است؟

جستجوی کلمات کلیدی به این دلیل مهم است که عبارت های جستجو شده توسط کاربران مشخص می شود. در حالیکه کاربران آنها از لغات و عباراتی کاملا متفاوت استفاده می کنند. در نتیجه مشتریان این وب سایت ها را پیدا نمی کنند و علت ان عدم تطابق در استفاده از کلمات است.

گاهی یک درپارتمان بازاریابی تصمیم می گیرد به محصولات خود نام خاصی بدهد که این یک تصمیم هوشمندانه در بازاریابی است. این نام خاص باعث می شود مشتریان محصول شما را به خاطر بسپارند. اما به یاد داشته باشید نام خاص شما ممکن است کمتر جستجو شود، بنابراین بهره گرفتن از این عبارتهای خاص در متن ها باعث می شود راحت تر رتبه بگیرید. با این حال این عبارات خاص ترافیک چشمگیری وارد سایت شما نمی کند و ممکن است تعداد زیادی از کاربران بالقوه خود را از دست بدهید.

بنابراین شاید متوجه شوید که بهره گرفتن از کلمات خاص همیشه هم به نفع شما نیست.

چگونه keyword research انجام دهیم؟

انجام keyword research دارای چهار مرحله است. ابتدا اینکه هدف کسب و کار خود را می نویسید. سپس لیستی از تمام کلمات کلیدی مورد نظر خود را تهیه می کنید. پس از آن هدف از جستجو را مد نظر قرار می دهید و در نهایت برای هر یک از این کلمات کلیدی یک لندینگ پیج تهیه می کنید. اقدام آخر نیاز به جزئیات و دقت بیشتری دارد.

در ادامه به صورت گام به گام شما را در امر keyword research راهنمایی می کنیم.

گام نخست: ماموریت کسب و کار شما چیست؟

قبل از هر چیزی به ماموریت و هدف خود فکر کنید و به این سولات پاسخ دهید: شما چه کسی هستید؟ وب سایت شما درباره چیست؟ چه چیزی شما را خاص می کند؟ چه قول هایی به کاربران خود داده اید؟

افراد بسیاری نمی توانند پاسخ موثری به این سوالات بدهند. شما باید تشخیص دهید که چه چیزی شما را از دیگران متمایز می کند. به علاوه کاربران هدف شما چه افرادی هستند؟ بنابراین زمان بگذارید و هدف و ماموریت خود را یادداشت کنید. زمانی که بتوانید با جزئیات به این سوال پاسخ دهید، مهم ترین گام keyword research را برداشته اید.

گام دوم : تهیه لیستی از کلمات کلیدی

مرحله دوم ایجاد یک لیست از کلمات کلیدی است. با در نظر گرفتن ماموریت خود، سعی کنید ذهن خریداران خود را بخوانید. خریداران به دنبال چه چیزی هستند؟ زمانی که به دنبال خدمات شما هستند چه عباراتی را جستجو می کنند؟ این سوالات را از خود بپرسید و پاسخ های متنوع آن را نیز یادداشت کنید. اگر ماموریت شما مشخص باشد، تصویر کاملی از مسیر خود خواهید داشت.

اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مناسب سایت شما هستند

لازم به ذکر است که باید عبارت هایی را پیدا کنید که با سایت شما سازگاری دارد. اگر در پیدا کردن کلمات کلیدی درست و متناسب تمام تلاش خود را نکنید، کاربران در یافتن شما ناامید خواهند شد. به علاوه اگر در نتایج جستجوی گوگل پیدا شویم اما متناسب با عبارت جستجو شده توسط کاربر نباشیم میزان bounce rate در سایت ما افزایش خواهد یافت. bounce rate بالا به گوگل می گوید که کاربران آنچه را به دنبالش هستند در سایت ما پیدا نمی کنند.

ابزاری که می توانید استفاده کنید

تهیه لیستی از عبارت های جستجو کمی سخت است. تا چند سال پیش تنها اقدام چک کردن گوگل آنالیتیک و بررسی عبارت هایی بود که توسط مردم سرچ می شده است. اما متاسفانه این اقدام دیگر غیر ممکن است. بنابراین در حال حاضر در مورد عبارت های جستجو شده توسط کاربران هیچ ایده و ذهنیتی ندارید. خوشبختانه ابزارهای دیگری هم وجود دارند که جستجوی کلمات کلیدی را برای شما آسان می کند.

گام سوم: هدف از جستجو را بررسی کنید

استراتژی های امروزه سئو بیشتر بر مبنای پاسخ دهی به سوالات مردم است. زمانی که شخصی از طریق جستجوی یک عبارت وارد یک موتور جستجو می شود، به دنبال چیزی است. هر نوع سوال نیازمند یک پاسخ خاص است.

همانطور که در مقالات خود بیان کرده ام: هدف از جستجو بررسی علت جستجو توسط کاربران است. کاربران چرا این عبارت را جستجو می کنند؟ کاربران به دلیل سوالی که دارند جستجو می کنند؟ آیا به دنبال یک وب سایت خاص هستند؟ یا به دلیل خرید یک محصول جستجو می کنند؟

زمانی که برای محتوای خود برنامه ریزی می کنید، همیشه این سوالات را از خود برسید. چهار نوع هدف وجود دارد:

  • هدف اطلاعاتی: افراد سعی دارند اطلاعات خاصی در مورد یک موضوع خاص داشته باشند.
  • هدف راهیابی: کاربر سعی دارد با جستجوی یک عبارت به یک وب سایت خاص راه پیدا کند.
  • هدف تجاری: فرد قصد خرید دارد و قبل از خرید برای اطلاعات بیشتر جستجوهایی می کند.
  • هدف معاملاتی: افراد بعد از اینکه جستجوهای تجاری خود را انجام دادند، به دنبال خرید چیزی هستند.

سعی کنید هدف های به کار رفته توسط کاربران را که با وب سایت شما سازگاری دارد، پیدا کنید و آنچه را کاربران می خواهند به آنها ارائه بدهید.

گام چهارم: ساخت لندینگ پیج

گام بعدی برای استراتژی بلند مدت کلمات کلیدی ایجاد یک لندینگ پیج قابل قبول است. در گذشته هر کلمه کلیدی که تمایل داشتید با آن کلمه در گوگل پیدا شوید، لندینگ پیج خاص خود را داشت. با این حال امروزه موتورهای جستجو آنقدر باهوش هستند که هدف کاربر را مورد بررسی قرار می دهند و متناسب با آن نتایج ارائه می دهند. صفحه ای که به بهترین شکل به این پرسش ها پاسخ دهد، رتبه بهتری خواهد گرفت. به علاوه موتورهای جستجو تفاوت بین کلمات کلیدی را درک می کنند، بنابراین لازم نیست برای شکل های مختلف یک کلمه کلیدی لندینگ پیج های مختلف ایجاد کنید.

ایجاد خلاصه ای از کارها

پیشنهاد می کنیم ساختار پیج خود را به یک روش سازماندهی شده آماده کنید- این کار را می توانید با استفاده از برنامه های مختلف مانند اکسل یا گوگل داک ایجاد کنید. جدولی ایجاد کنید و سپس لیست کلمات کلیدی خود را در این جدول درج کنید. ایجاد جدول شما را وادار می کند تا ساختاری تهیه کنید و لندینگ پیج های مرتبط را بسازید. عبارات جستجو را در ستون اول قرار دهید و برای سایر ساختارهای سایت ستون های دیگری اضافه کنید.

ایجاد لندینگ پیج

پس از آن باید برای عبارتهای جستجو لندینگ پیج ایجاد کنید، اما لازم نیست همه این لندینگ پیج ها را فورا بسازید، این کار را می توان در یک دوره طولانی انجام داد. هر چه عبارت های جستجو مرتبط تر باشند، لندینگ پیج به ساختار سایت شما بیشتر تعلق خواهد داشت. مهم ترین کلمات کلیدی باعث ایجاد اساسی ترین محتوا در سایت شما خواهد شد. این کلمات کلیدی همان هایی هستند که می خواهید از طریق آنها رتبه بگیرید. برای انجام این کار باید بهترین محتوای ممکن مربوط به آن کلمه کلیدی را ایجاد کنید. همه مقالات پشتیبان در سایت به این محتوای اساسی لینک داده خواهد شد.

پس از کامل کردن keyword research  برای سئو، باید دید کاملی نسبت به عبارات مورد استفاده توسط مردم و هدف خودتان داشته باشید (هدف شما همان عبارتی است که می خواهید با آن در گوگل پیدا شوید)

استراتژی کلمات کلیدی طولانی

هیچ وب سایتی برای به دست آوردن ترافیک نباید روی کلمات کلیدی کوتاه و یا تک کلمه ای تمرکز کند. بهتر است ماموریت خود را در نقطه شروع تعیین کنید، سپس گام های ذکر شده در این مطلب را در تهیه keyword research گام به گام پیش ببرید و یک مبنای محکم ایجاد کنید. در این بخش اهمیت کلمات کلیدی طولانی را بیان می کنیم.

تعداد کلمات کلیدی

نمی توانیم تعداد دقیق کلمات کلیدی را به شما بگوییم، اما می توان گفت کلمات کلیدی زیادی نیاز دارید. به هرحال بیش از ۱۰۰۰ کلمه کلیدی بیش از حد زیاد محسوب می شود.

حتی اگر یک کسب و کار کوچک داشته باشید، احتمالا ۲۰۰ کلمه کلیدی خواهید داشت. اما نیاز نیست بلافاصله برای تمام این کلمات کلیدی صفحه ایجاد کنید. بزرگترین مزیت در مورد داشتن یک سیستم مدیریت محتوا Content Management System مانند وردپرس این است که می توانید محتوا را کم کم وارد سایت کنید. به آن کلمات کلیدی فکر کنید که می خاوید زودتر با آنها رتبه به دست آورید. اولویت های خود را مشخص کرده و مطابق آنها محتوا ایجاد کنید.

اهمیت استراتژی کلمات کلیدی طولانی

تمرکز بر روی کلمات کلیدی طولانی بخش مهمی از استراتژی keyword research در طولانی مدت است.  کلمات کلیدی طولانی کلمات مشخص تر و واضح تری هستند که اغلب head keyword نامیده می شوند. کلمات کلیدی طولانی معمولا سرچ کمتری دارند، اما نرخ تبدیل بالاتری دارند، چرا که بر روی یک موضوع یا محصول خاص تمرکز می کنند.

رغیب چه می کند؟

همیشه حواس تان به رغیب هایتان هم باشد. اینکه از کلمات کلیدی طولانی (که شامل چند کلمه خاص می شود) یا کلمات کلیدی کوتاه استفاده کنید، به میزان زیادی به رغیب شما بستگی دارد. اگر تعداد رغیبان در کسب و کار شما زیاد هستند، رتبه گرفتن در عبارت های اصلی سخت و زمانبر است. اگر تعداد رغیبان شما کم است، می توانید حتی در کلمات کلیدی تک کلمه ای هم رتبه بگیرید. و اما چطور رغیب خود را تعیین می کنید؟ و به دنبال چه چیزی باید باشید؟ برای دستیابی به عملکرد رغیب دو مرحله وجود دارد:

  1. جستجو در گوگل و آنالیز کردن رغیب ها
  2. ارزیابی های مکرر

جستجو در گوگل و آنالیز رغبا

کلمات کلیدی که در keyword research شما وجود دارد، در گوگل جستجو کنید. با مهم ترین کلمات کلیدی خود شروع کنید، کلی ترین آنها و نتایج آنها را در موتورهای جستجو چک کنید. نتایج ظاهر شده همان وب سایت هایی هستند که قرار است با همین کلمات کلیدی با آنها رغابت کنید. برای بررسی اینکه آیا قادر هستید با این وب سایتها رغابت کنید یا خیر، باید موارد زیر را تجزیه و تحلیل کنید:

  • آیا این وب سایت ها حرفه ای هستند؟ آیا وب سایت های شرکتی هستند؟ آیا شما با این شرکت ها برابر هستید و وب سایت شما در بین این وب سایتها قرار دارد؟ آیا کمپانی شما دارای اندازه ای برابر کمپانی های مشاهده شده است و در کسب و کار خود نیز تاثیری برابر دارید؟
  • آیا SERP یا همان نتایج موتورهای جستجو برندهای شناخته شده را نمایش می دهد؟ زمانی که قرار است با برندهای معتبر و شناخته شده رقابت کنید، کار شما در رتبه گرفتن سخت خواهد بود. اگر این برندها در تلویزیون و رادیو مطرح شده اند، شانس شما به مراتب کمتر خواهد بود.
  • محتوای این سایت ها چگونه است؟ آیا این محتواها به خوبی نوشته و بهینه سازی شده اند؟ چند وقت این مقالات در وب سایت بوده اند؟ اگر رغیبان شما محتوای ضعیفی داشته باشند، شانس شما در رتبه گرفتن بیشتر خواهد بود.

آیا گوگل اد وجود دارد؟ قیمت هر کلیک در گوگل ادوردز چقدر است؟ رتبه گرفتن برای عبارت هایی که به ازای هر کلیک قیمت بالاتری دارند، معمولا در جستجوی ارگانیک سخت تر خواهد بود.

چطور با رغبا خود را مقایسه کنیم؟

برای این کار کافیست به یک سوال پاسخ دهید: وب سایت من در مقایسه با وب سایت های دیگر چطور در موتورهای جستجو ظاهر می شود. آیا شما هم دارای اندازه و بودجه بازاریابی برابر هستید؟ اگر اینطور نیست روی کلمات کلیدی بلندتر تمرکز کنید.

مرحله بعد انجام همان تجزیه و تحلیل ها با کلمات کلیدی طولانی است. عبارت های طولانی تر و خاص تر ترافیک کمتری به همراه دارند، اما رتبه گرفتن از طریق این عبارت ها آسانتر است. تمرکز بر روی کلمات کلیدی بلند و ترکیبی می تواند ب ترافیک خیلی زیادی بینجامد.

 امتحان کنید، ارزیابی کنید و مجددا امتحان کنید

زمانی که یک تجزیه و تحلیل کامل از شانس های خود برای رتبه گرفتن روی یک عبارت خاص انجام دادید، گام بعد نوشتن یک مقاله و بهینه سازی آن است. و سپس آن را انتشار دهید. اطمینان حاصل کنید که بک لینک های خوبی دریافت کرده اید و کمی صبر کنید. رتبه خود را بررسی کنید. آیا مقاله شما در ناتیج جستجو ظاهر می شود؟ آیا آن را در صفحات اول موتورهای جستجو می بینید یا در صفحات دوم و سوم پنهان شده است؟ حتما مقالات خود را در موتورهای جستجو ارزیابی کنید. عبارتی که برای آن مقاله خود را بهینه سازی کرده اید، در گوگل جستجو کنید. سئو مربوط به سایت خود را چک کنید.

اگر نمی توانید از طریق مقاله مورد نظر در صفحه اول گوگل ظاهر شوید، یک مقاله دیگر بنویسید، که روی یک کلمه کلیدی بلندتر تمرکز کرده اید. در این شرایط کلمه کلیدی خود را کمی خاص تر کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که در صفحه اول گوگل ظاهر شوید.

استراتژی های Ad hoc برای جستجوی کلمات کلیدی

در حالت ایده آل کلمات کلیدی خود را جستجو می کنید، یک جدول از آنها ایجاد کرده و سپس برای هر یک لندینگ پیج درست می کنید؛ ساختار سایت شما نیز بی عیب و نقص خواهد بود و سایت شما هر روز در گوگل به رتبه بهتری خواهد رسید. اما متاسفانه در دنیای واقعی اینطور نیست.

البته کلمات کلیدی شما همیشه گسترده نخواهد بود. به علاوه برخی مقالات و پست ها طبق یک استراتژی کامل نوشته نمی شوند. اما این موارد قرار نیست مشکل آفرین باشند.

اگر در حال نوشتن چیزی هستید که با استراتژی شما هماهنگی ندارد، به این معنا نیست که نباید برای رتبه گرفتن در آن محتوا تلاشی کنید. می توانید با این محتوا برای رتبه گرفتن در یکی از عبارت های موجود و مرتبط در لیست کلمات کلیدی خود استفاده کنید. برای پی بردن به اینکه در کدام کلمه کلیدی می توانید رتبه بگیرید، می توانید از ابزاری مانند Google Trends استفاده کنید. یا حداقل می توانید کمی فکر کنید و محتوا را با استراتژی خود هماهنگ سازید. از همه اینها گذشته اگر محتوای شما ارزشمند و استراتژیک است می توانید در گوگل رتبه بگیرید.

کلمات کلیدی مترادف و مرتبط

مترادف ها جایگزین های مستقیم برای کلمات کلیدی اصلی شما هستند، در حالیکه عبارت های مرتبط کلمات و مفاهیمی هستند که جایگزین مستقیم برای کلمه کلیدی محسوب نمی شوند بلکه کلمه کلیدی اصلی شما را عمیق تر و گسترده تر می سازند. با استفاده از مترادف ها و کلمات مرتبط می توانید تصویر کاملی از کلمه کلیدی متمرکز خود ارائه دهید.

کلمه کلیدی جمع یا مفرد؟

آیا باید کلمه کلیدی جمع را تمرکز قرار دهید یا مفرد؟ این امر بستگی به عبارت جستجو دارد. از آنجا که گوگل در مورد هدف جستجو عبارت یا query در حال بیشتر آموختن است، بنابراین بهتر می تواند حدس بزند به دنبال چه چیزی هستید. به عنوان مثال اگر کتاب یا کتاب ها را جستجو کنید، نتایج متفاوتی برای این در دریافت خواهید کرد. در مورد جستجوی عبارت کتاب، گوگل تصور می کند به دنبال تعریف عبارت یا به دنبال داستان خاصی هستید. در مورد دوم تصور گوگل این است که به دنبال کتابی برای خردین هستید. بنابراین در مورد آنچه در صفحه خود ارائه می دهید اطمینان حاصل کنید و اینکه مورد ارائه شده با آنچه کاربران به دنبال آن هستند و آنچه گوگل نمایش می دهد، هماهنگی دارد.

نتیجه گیری

Keyword research باید شروع هر استراتژی در سئو باشد. نتیجه یک لیست بلند از کلمات کلیدی خواهد بود که تمایل دارید با آنها در صفحات جستجو ظاهر شوید. اما سخت ترین مرحله نوشتن محتوا بری کلمات کلیدی است. برای هر کلمه کلیدی باید یک مقاله یا بلاگ بنویسید. این مسئله یک چالش محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *